DİN FELSEFESİNİN TEMEL SORULARI
Din felsefesinin temel soruları:
Tanrı var mıdır, yok mudur? Onun varlığını ya da yokluğunu gösteren bir
takım kanıtlar gösterilebilir mi? Tanrı'nın varlığına
ilişkin farklı yaklaşımlar
1) Tanrı'nın varlığını kabul edenler
a) Teizm
Bütün varlıkların yaratıcısı olan bir
Tanrı'nın var olduğuna inanmaktır. Bu yaklaşıma göre Tanrı, Evren ve canlılar ile sürekli ilişki içerisindedir. Teizm'e göre Tanrı vardır ve Tanrı'nın
insanları doğru yola sokmak için insanlığa göndermiş olduğu peygamberler ve dinler vardır. Teizm dar anlamda tek bir Tanrı'ya inanmak anlamına gelen monoteizme eşitlenir.Monoteizm tek bir Tanrı'ya inanmak, Politeizm ise birden fazla Tanrı'ya inanma anlayışıdır. Tanrı'nın varlığını kabul
eden diğer inanışlar Deizm, Panteizm ve Pan-enteizm'dir.
Teizm'i bu inançlardan ayıran nokta, tanrının insanlara din gönderdiğine
inanılmasıdır. Bu sebeple Teizm'de Tanrı dışında, peygamber, kutsal kitap, vahiy, melek, cin, şeytan, ibâdet,sevap, günâh, kıyamet, ahiret, cennet, cehennem ve kader gibi kavramların hepsi yer alır.
Teist düşünürler Tanrı'nın var oluşunu
akıl yoluyla açıklamak ve temellendirmek için bazı kanıtlar geliştirmişlerdir.
Bu kanıtların başlıcaları:
Ontolojik
Kanıt: Bu kanıtın temelinde Tanrı “kendisinden daha mükemmeli
tasarlanamayan” varlıktır, düşüncesi vardır. Bu kanıt Tanrı'nın var oluşunun en
yüksek varlık olarak tanrı tanımından zorunlu olarak çıktığını kabul eder.
Kozmolojik Kanıt: Kozmolojik kanıt Evren'in varlığından Tanrı'nın varlığına gitmeye çalışan kanıttır. Bu
kanıtın temelinde nedensellik ilkesi yatar. Kendisinin nedeni olmayan varlık
tanrıdır. Nedenler zincirini başlatan varlıktır.
Düzen ve Amaç Kanıtı: Bu kanıt doğal dünyaya baktığımızda her şeyin kendi işlevini yerine
getirecek şekilde en ince ayrıntısına kadar düzenlenmiş ve ayarlanmış olduğunu
göreceğimizi belirtir. Buda düzenleyen tanrının varlığının kanıtıdır.Kindî, İbn Rüşd, Isaac Newton, Şihabeddin Sühreverdî ve daha birçok filozof
önemli savunucularıdır.
b) Deizm
Deizm iki temel ilkeye dayanır. Tanrı
vardır, ama Evren'e hiçbir müdahalesi olmayan bir varlıktır. İnsan akla ve
bilme güvenmelidir. İnsan Evren'i akıl ve bilimin ilkelerine göre
açıklayabilir. Bu sebeple Deizm'de Tanrı dışında teizm'de yer alan dinsel
kavramların hiçbiri yer almaz. Aristotales, J. Lock, J.J. Russo, Voltaire
önemli temsilcileridir.
c) Panteizm
Tanrı-Evren ikiliğini reddeder,
Tanrı'nın her şeyi içerdiğini dolayısıyla doğanın ve insanın bağımsız varlıklar
olmadığını öne süren bir yaklaşımdır. Panteizm'e göre Tanrı ve Evren bir
bütündür. Spinoza, G. Bruno temsilcileridir.
d) Pan-enteizm
Panteizm'de olduğu gibi Evren'in
kendisinin Tanrı olduğunu, panteizmden farklı olarak ilk devindirici olan
tanrının Evren ve tüm varlıkları özünden yarattığı ve Evren'e aşkın, Evren'in
bilincinde mutlak ve değişmez bir varlık olarak egemen olduğu inancıdır.
Panteizmde her şey Tanrı'dır. Panenteizmde ise, her şey Tanrı'dan sudur
etmiştir (oluşmuştur). Ruhun tek amacı, oluştuğu Tanrı'ya dönmektir. Bunun da
yolu tek evrensel yasa olan evrim/tekamül'den geçmektir.
2) Tanrı'nın varlığını kabul etmeyenler
Ateizm (Tanrıtanımazlık): Tanrı'nın varlığını reddedenlerin görüşleri ateizm
kavramı ile açıklanır. Ateistler tanrının varlığını reddederken şu kanıtları
kullanırlar:
Kötülük
Kanıtı: Tanrı olsaydı kötülük olmazdı. Evren'de bir kötülük mevcutsa
tanrının varlığından söz edilemez.
Madde Kanıtı: Madde olduğuna göre
maddi olmayan bir tanrını varlığından söz edilemez.
Toplum Kanıtı: Hayata düzen veren
tanrı değil toplumun kendisidir şeklindeki düşünceyi kabul ederek tanrıyı ret
eden anlayıştır.
3) Tanrı'nın varlığının veya yokluğunun
bilinemeyeceğini öne sürenler:
Agnostisizm (Bilinemezcilik): Bizim tanrıya ilişkin bir bilgiye sahip olamayacağımızı,
dolayısıyla var olduğunun da var olmadığının da kanıtlanamayacağını savunan
öğretinin adıdır.
b) Tanrı'nın temel niteliklerinin
tanımlanması sorusu
Tanrının Evren'e aşkın ya da içkin olduğuna ilişkin
yaklaşımlar görülür. Tanrı’nın ebedi ve ezeli oluşu, her şeye gücünün yetmesi,
yaratılmamış olması, her şeyi bilmesi gibi nitelikleri üzerinde durulur.
c) Evren'in yaratılıp yaratılmadığı sorusu
Evren yaratılmış bir varlık mıdır? Yoksa
yaratılmamış (ezelî ve ebedî) bir varlık mıdır?
d) Hatim imkânı sorusu[
Tanrı vahiyle insana bir takım bilgiler
verebilir mi?
e) Ruhun ölümsüzlüğü
sorusu
Ölüm bir son mudur? Yoksa ölümden sonra
bir hayat var mıdır? Sorularına cevap aranır.
Yorumlar
Yorum Gönder