zekat
ZEKAT
Zekât, sözlükte artma, çoğalma, temizlik,
bereket anlamına gelir. Zekât dinen zengin sayılanların mallarının bir kısmını
Allah rızası için vermesidir. İslam’ın beş şartından biridir. Hicretin ikinci
yılında Medine’de farz kılınmıştır. Kur’an-ı Kerim’de “Namazı dosdoğru kılın,
zekâtı verin...”
(Bakara, 2/43, 110; Hac, 22/78; Nur, 24/56; Mücadele, 58/13; Müzzemmil, 73/20)
buyrulmasıyla zekâtla mükellef olan Müslümanlara zekat farz kılınmıştır.
Bir kimsenin zekât vermekle mükellef olması
için Müslüman, hür, akıllı, buluğ çağına erişmiş olması; borcundan ve aslî
ihtiyaçlarından fazla hakikaten ya da hükmen artıcı, yani kazanç sağlayıcı
nitelikte nisap miktarı mala sahip olması gerekir. Hadislerde belirlenen nisap
miktarları şöyle sıralanabilir; 80,18 gr. altın veya bunun tutarında para veya
ticaret malı; 40 koyun veya keçi, 30 sığır, 5 deve.
ZEKAT KİMLERE VERİLİR?
1) Fakirler: Dini ölçülere göre zengin
sayılmayan, nisab miktarı malı olmayan kimselerdir.
2) Yoksullar:
3) Borçlular: Borcundan fazla nisab
miktarı mala sahip olmayanlar.
4) Yolcu: Memleketinde malı olduğu halde
yolda parasız kalan, elinde bir şey bulunmayan kimselerdir. (Bunlara
memleketlerine varacak kadar zekât verilebilir.)
5) Allah Yolundakiler: Bunlar cihada veya
hac için yola çıkıp parasız kalanlar ile işini gücünü bırakıp kendisini ilme
vermiş olan kimselerdir.
ZEKAT’A
TABİ MALLAR
1-
Altın-Gümüş
ve Mâdeni- Kağıt Paralar:
Madenî ve kâğıt paralar altın, gümüş ve
ticaret malları hükmündedir. Kendi başlarına veya altın-gümüş ve ticaret
mallarıyla beraber nisab miktarına ulaşınca sene sonunda 1/40 ını (% 2.5) zekât
olarak vermek gerekir.
2-
Ticaret
Malları:
İslâm bilginleri, her
çeşit ticaret malının kural olarak zekâta tâbi olacağında görüş birliğindedir.
Her çeşit giyim eşyası, gıda maddeleri, inşaat malzemeleri ticaret niyeti ile
elde bulundurulursa o ticaret malıdır ve zekâta tâbidir..
3-
Toprak
Ürünleri:
Hz. Peygamber'in toprak
ürünlerinin zekâtı ile ilgili aşağıdaki şu hadisi hemen bütün hadis ve fıkıh
kitaplarında zikredilir:”Yağmur ve nehir sularıyla sulanan toprak
mahsullerinde onda bir; kova ile sulananlarda ise yirmide bir vardır"
(Buhârî, Zekât, 55).
Buna göre toprak ürünlerinin zekâtı
toprağın sulama tekniğine göre belirlenmektedir. Toprak emek sarfedilmeden
yağmur, nehir, dere, ırmak ve bunların kanalları ile sulanıyorsa zekât olarak
mahsulün 1/10'u; kova, dolap, motor veya ücretle alınan su ile sulanıyorsa
1/20'si verilecektir.
4-
Bal
ve Diğer Hayvan Ürünleri:
Fakihler, arı
sahiplerinin elde ettiği balın zekâta tâbi tutulabilir bir zenginlik olup
olmadığında farklı görüşlere sahip olmuşlardır. Hanefî ve Hanbelî mezheplerinin
balı zekâta tâbi tutması, diğer iki mezhebin ise aksi görüşte olması, esasen
bundan kaynaklanır. Hanefî ve Hanbelî fakihleri baldan 1/10 nisbetinde zekât
alınacağı görüşünü savunurlar. Ebû Hanîfe, ziraî mahsullerin zekâtı bahsinde
ele aldığımız görüşüne uygun olarak balda da nisabın aranmayacağı, balın
azından da çoğundan da zekât verilmesi gerektiği görüşündedir.
5-
Hayvanlar:
Devenin nisabı beştir.
Beş devesi olan, bir koyun verir. Atın nisabı yoktur. Binmek ve yük için
olmayan her at için, bir miskal (4.8 gram) altın verilir veya paraya göre
kıymetlendirilerek, bu değeri üzerinden 1/40 (% 2.5) nisbetinde zekâta tâbi
tutulur.
Koyunların Zekâtı:
Hz. Peygamber'in hadislerinde koyun
nisbetleri ve bu nisbetlerde ödenecek zekât miktarı aşağıdaki şekilde
gösterilmiştir (Buhârî, Zekât , 38):
1 den 39 a kadar (zekâttan muaf)
40 tan 120 ye " 1 koyun
121 den 200 e " 2 "
200 den 399 a " 3 "
400 den 500 e " 4 "
Sığırların Zekâtı:
Sâime olan sığırlarda zekât nisabı 30
sığır olup, bundan azı için zekât gerekmez. 30 sığırdan 40 sığıra kadar, zekât
olarak iki yaşına basmış erkek veya dişi bir buzağı verilir. 40 sığırdan 60
sığıra kadar, üç yaşına girmiş erkek veya dişi bir dana verilir. Tam 60 sığır
olunca, birer yaşını bitirmiş iki buzağı verilir. Sonra her otuz sığırda bir
buzağı ve her 40 sığırda bir dana verilmek suretiyle hesap edilir.
Zekât verme bakımından sığır ile manda
arasında fark yoktur ve bunlar bir cins sayılır. Bir kimsenin 20 inek ve 10
mandası varsa, 30 sığırlık zekât nisabına sahip olmuş kabul edilir.
Yorumlar
Yorum Gönder